woensdag 28 mei 2008

De toekomst van maatwerk



Ding 9 (Schrijf een posting over jouw visie op Web 2.0) beantwoord ik in brokjes & stukjes, zoals ook mijn ‘visie’ op Web 2.0 niet één afgerond, duidelijk geheel is.

Over sommige dingen ben ik enthousiast, over andere dingen minder. De toegenomen gebruiksvriendelijkheid om snel zaken online te zetten (en de daarmee samenhangende mogelijkheid om de gewone mensch overal ter wereld een stem te geven) vind ik prachtig. Anderzijds wat sommigen voor de fun het steeds verder uitdijende web op kwakken, stemt mij vaak minder happy.

Blubber & pareltjes
Voorbeeldje? Op zich zijn Flickr-fotosites en YouTube-filmpjes prima aanwinsten, maar wat moet je je vaak door een nodeloze hoop blubber heen worstelen voordat je de echte pareltjes tegenkomt. En daar heb ik als hedendaagse ongeduld vaak de tijd niet voor of gewoon de zin niet in.

Web 3.0?
Natuurlijk is het inherent aan het vrije medium Internet dat er geen kwaliteitscontrole is. Maar voorzie mij dan op z’n minst van de middelen om er mijn eigen kwaliteitsnormen op los te laten, zodat ik de non-kwaliteit uit het overaanbod kan wegfilteren en sneller de pareltjes voor ogen krijg. Maar misschien is het wachten gewoon op Web 3.0?

Het bovenstaande gepruttel is eigenlijk niet meer dan een aanloopje. Wat ik maar wil zeggen is dat maatwerk en personalisatie volgens mij de toverwoorden van de toekomst zijn.

De bomen en het bos
Mensen willen namelijk steeds sneller in beeld krijgen wat hen persoonlijk interesseert en niet overspoeld worden met nodeloze info-overkill. Vandaar ook mijn eerdere pleidooi voor gedifferentieerde RSS-feeds vanuit onze bibliotheek. En de tijd wordt ook rijp voor een eigen bibliotheek nieuwsbrief in plaats van een algemene Vlissingen.nl editie waarin de bibliotheekitems ‘verstopt’ zitten.
En als we dan toch bezig zijn: de tijden lijken ook geteld voor websites met zoveel toeters, bellen, knopjes en informatie dat men door de bomen het bos niet meer ziet. Een prima voorbeeld van hoe het ook kan is de homepage van de BBC die onlangs helemaal werd gerestyled naar Web 2.0. Alle onderdelen zijn naar eigen smaak aan te passen en desgewenst in of buiten beeld te houden.

Bibliotheek 2.0
Ook de bibliotheken beginnen de nieuwe mogelijkheden te zien en te onderzoeken. Biblionet is bijvoorbeeld driftig aan het experimenteren met Mijn Eigen Bibliotheek waarop je een eigen persoonlijke pagina met interesseprofiel kunt aanmaken.
Lees in dit verband vooral het enthousiaste stuk op het weblog van biebcollega Edwin Mijnsbergen.

Pogingen mijnerzijds om op de testversie van Mijn Eigen Bibliotheek ook een profiel aan te maken zijn tot op heden helaas mislukt. Na mijn vakantie nog eens proberen, want dit moeten we beslist verder onderzoeken.

Geen opmerkingen: