vrijdag 25 april 2008

Uw persoonlijke helpdesk


In mijn vorige postje meldde ik mijn probleempje met het laten openen van een externe link in een nieuwe browser. Nog steeds nix gehoord van de 23 Dingen Helpdesk trouwens, maar wel via mijn blogcollega El Fuego del Ron die in een reactie op mijn blog uitkomst bood.

Toch even een stukje techniek
Zoals je ziet opent bovenstaande link naar Ron’s blog nu in een nieuwe browser. Hoe je dat voor mekaar krijgt? Door dat in de HTML-code in te bakken. Is een beetje omslachtig, maar is minder ingewikkeld dan het klinkt, dus niet al gaan gillen dat dit boven je pet gaat.

Nee, nu niet gelijk afhaken!
Je gaat naar je bewerkvenstertje waar je je nieuwe berichten aanmaakt en klikt op het schakelsymbooltje naast het vet en cursief symbooltje in de bovenbalk. Vul in het dan geopende venstertje het complete internetadres in en sla op of publiceer.
Vervolgens klik je op het tabblad Html en gaat op zoek naar de zojuist aangemaakt link; in mijn geval staat daar dus


Voeg nu achter het laatste dubbele aanhalingsteken de instructie target=_blank toe et voilĂ  de link opent in een nieuwe browser. In mijn geval staat er nu dus in de HTML:


Nogmaals, ziet er ingewikkeld uit, maar probeer het maar eens. Zul je zien dat het eigenlijk best meevalt.

Geen dank. Bedank Ron. Mooi staaltje van interne blog communicatie trouwens. Benieuwd of ik ooit nog iets zal horen van de officële 23 Dingen Helpdesk...

1 opmerking:

Karolien Selhorst zei

Dag Peter,

Ik heb mij dit weekend geabonneerd op alle blogs en dus zal ik actief alle vragen opvolgen. Zo moet je niet altijd een mailtje sturen naar de 'nationale' helpdesk. Het verbaast mij inderdaad dat je nog geen antwoord gekregen hebt. Niettemin ben ik blij dat je probleem is opgelost. Binnen 'Wordpress' kun je die mogelijkheid tot het linken in een aparte pagina makkelijk aangeven.
Valt de hulpverlening ter plaatse wat mee?

gr, Karolien