vrijdag 23 mei 2008

Ding 4 en Ding 9 - opnieuw RSS

Niet dat ik de illusie heb dat velen dit prachtblog al doorsnuffeld hebben, maar toch zal het een enkeling wellicht zijn opgevallen dat ik nogal op de Dingen vooruitloop.

Dat heeft zo zijn redenen. Allereerst wil ik tijdig weten wat de opdrachten van 23 Dingen precies omvatten, zodat ik hulpbehoevende collega’s desgewenst uit de brand kan helpen. (Geen dank, it's all part of the job) En dan is er nog mijn vakantie die met rasse schreden in zicht komt. Geen zin om na mijn terugkomst uit Griekenland gelijk met een Dingen-achterstand te beginnen.

Vooruit- en achteruitblikken
Daarom maak ik nu ook alvast een beginnetje met Ding 9 – Schrijf een posting over jouw visie op Web 2.0. En daarmee kom ik ook weer terug bij Ding 4: RSS.
In mijn blogpostje van 28 april (zie Archief in linkerkolom) stelde ik al dat RSS een inmiddels niet meer weg te denken Web 2.0 toepassing annex publieksservice is geworden, maar dat mijns inziens het grote publiek dit nog moet ontdekken.

RSS en onze bieb
Misschien schuilt in dat laatste een mooie taak voor onze bibliotheek. Want ook wij beschikken over een RSS-feed, die we echter zeer beperkt communiceren door middel van een piepklein symbooltje in de rechterkolom van onze homepage.
Het lijkt het mij aan te bevelen op onze bibliotheeksite nadrukkelijker te communiceren dat wij over een RSS-feed beschikken en tegelijkertijd ook beter aan ons publiek uit te leggen wat voor hen de voordelen daarvan kunnen zijn.

Kwaliteitsverbetering
Maar dan moet er eerst nog wel een kwaliteitsslag gemaakt worden, want die RSS van ons is eerlijk gezegd nogal een rommeltje. Abonneer je eens op de feed, dan zie je hopelijk wat ik bedoel.

Onze feed wordt voor driekwart bepaald door de titels van nieuwe aanwinsten met daartussen af & toe een bibliotheeknieuwtje, een verdwaalde DVD en een van een codenummer voorzien Speel-o-theek attribuut (G72 Hinkelmat!). Wordt er voor geïnteresseerd publiek ook niet echt duidelijker op.

Meer feeds
De oplossing? Maak (analoog aan bijvoorbeeld Nu.nl) meerdere RSS-feeds, zodat het publiek zelf kan bepalen waarop het zich wil abonneren.
Bijvoorbeeld: een aparte feed voor Nieuwe aanwinsten Bibliotheek Vlissingen, eentje voor Oost-Souburg, een Speel-o-theek feed en een feed met uitsluitend Bibliotheek Nieuws & Weetjes. Hoe gedifferentieerder, hoe beter. En promoot vervolgens dit alles nadrukkelijk in ons bibliotheekgebouw en op onze bibliotheeksite.
Alleen dan geloof ik in de extra pr-waarde van RSS voor onze bibliotheek.

3 opmerkingen:

Karolien Selhorst zei

Inderdaad, dat lijkt me een goed idee! Moet je misschien even signaleren aan Kees?

Peter zei

Heb het er zojuist al even met hem over gehad.
Bovendien ga ik er van uit dat Case dit prachtige blog ook regelmatig frequenteert :-)

Anoniem zei

Het is nu inderdaad een raar allegaartje, waarin activiteiten en nieuws verdwijnen in een lading nieuwe aanwinsten. Ik ben het met je eens dat zeker het maken van een aparte RSS-feed met nieuwe aanwinsten een must is. Hopelijk kan de lay-out ervan ook verbeterd worden.