maandag 26 mei 2008

Ding 9: hoe zou je een weblog kunnen inzetten?


Q’s Bieblog loopt weer eens op de zaken vooruit.

Als onderdeel van Ding 9 (Schrijf een posting over jouw visie op Web 2.0) las ik op de 23 Dingen hoofdsite de vraag of en hoe je een weblog ook intern of extern zou kunnen inzetten.

Bloggende politici
Tuurlijk behoort dat tot de mogelijkheden. Neem nou lachebekje Gerrit Zalm die volgens mij de eerste politicus was die het bloggen enthousiast omarmde (en er weer net zo snel mee stopte toen hij het niet meer als ministerieel pr-instrument kon gebruiken). Inmiddels zijn ettelijke collega’s in zijn voetsporen getreden: Jan Marijnissen, Wouter Bos en Femke Halsema, om er maar een paar ter linkerzijde te noemen.
Ik bepleit al tijden dat ook onze locale bewindvoerders zoiets gaan doen in het kader van de veel genoemde ‘ambtelijke transparantie’. Maar tot op heden is oud-wethoudster Conny Seijbel de enige geweest die dat experiment op Vlissingen.nl daadwerkelijk heeft aangedurfd.

Case Blog of Bieb Blog?
Ik zou me even goed kunnen voorstellen dat Case uit hoofde van zijn functie een publiekelijk blog bij zou houden over de Vlissingse bibliotheek en de nieuwe ontwikkelingen in het bibliotheekwezen. Maar Case heeft het denk ik al druk genoeg.
Andere mogelijkheid is een gezamenlijk Bibliotheek Blog dat door meerdere medewerkers gevuld zou kunnen worden met persoonlijke tips, leuke boekenweetjes, leesadviezen of aardige vragen die zij recent beantwoord hebben. Zal wel niemand warm voor lopen, maar toch: het behoort tot de mogelijkheden, zo’n door meerdere mensen volgeschreven weblog.

Interne varianten
Ook interne varianten liggen voor het oprapen: het Denktank Blog (voor algemene suggesties of ideeën ter verbetering van de bieb), het Kantoortuin Klimaatblog (inclusief stof- en niesverwachting) of de Virtuele Kantine (met de laatste roddels). Of maak gewoon voor iedere biebafdeling een apart intern blog waarin iedereen van die afdeling zijn of haar postjes plaatst.

Nu niet gelijk gaan gillen “Is die Q nou helemaal gek geworden?”, het zijn maar wat prikkelende voorzetjes en mogelijkheden ter beantwoording van de in Ding 9 gestelde vraag. Bovendien zal een & ander binnen afzienbare tijd deels werkelijkheid worden door de komst van de interne Wiki.

Maar Wiki, da’s weer Ding 11, en zo ga ik wel heel erg op de dingen vooruitlopen…

5 opmerkingen:

Karolien Selhorst zei

Dag Peter,

Inderdaad, ik zie niet veel heil in meerdere blogs voor afdelingen of zo, want het gevaar bestaat dat die blogs vlug verzanden. Ik had ook al gedacht aan één blog voor de bibliotheek, die door meerdere mensen kan gevuld worden. Dat gaan we zeker invoeren, maar na afloop van de 23Dingen-cursus. Het is namelijk de bedoeling om via dit programma potentiële blogtalenten te ontdekken (zoals jij)die een dergelijke blog voor de bib zouden kunnen 'vullen'.

groetjes,

Bea Babijn zei

Nou Peter, ik heb al dagen een brichtje op gepland staan. Ook een interne variant die een beetje met ding 9 te maken heeft. Dus ik zou zeggen, kijk morgen vanaf 10.00 u 's avonds op mijn blog en laat vooral weer een reactie achter. Ik verheug me al op jouw antwoord. Kan bijna niet wachten , of toch wel.......?

Lourenza zei

Hoi Peter,
zo'n blog voor de hele bieb zie ik wel zitten! Bij deze wil ik me alvast opgeven om te helpen met vullen....
Groetjes lot

Bea Babijn zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Bea Babijn zei

Let op Peter. Er is een wijziging op mijn eerdere reactie gekomen. Het wordt hoogstwaarschijnlijk overmorgen.