dinsdag 8 juli 2008

Achterstand wegwerken: Ding 10



Toen ik vijf weken geleden op vakantie ging, liep ik 2 Dingen voor. Terug van vakantie loop ik al ruim 3 Dingen achter. Het voornemen is deze week dus een snelle inhaalslag te forceren, te beginnen met Ding 10.

Hoe delicious is del.icio.us?
Kan me best voorstellen dat sommige mensen enthousiast zijn over het online bewaren en delen van hun favorieten, maar persoonlijk loop ik er niet echt warm voor.
Los van het feit dat ik via del.icio.us (wat een geforceerde rotnaam trouwens) in een eerder stadium al wel eens wat leuke links gevonden heb, vind ik het vooral een rommelige presentatie die mij eigenlijk niet veel zegt.

Kritiekpuntjes
Want wat moet ik met het feit dat er achter een favoriet ‘saved by 520 people’ staat? Is tenslotte geen echte kwaliteitsgarantie, want misschien is de favoriet ‘saved by 10 people’ voor mij wel veel interessanter. Als de macht van de grote getallen in dit geval dan toch als aanbeveling geldt, zou het trouwens ook prettig zijn wanneer ze in die rangvolgorde gepresenteerd werden.
En zolang niet het merendeel van alle websurfers zijn favorieten online deelt, is het niet meer dan een leuke deelverzameling van een aantal del.icio.us-enthousiastelingen. Waartussen dus best toevallig aardige sites kunnen zitten, maar om daar achter te komen moet je toch nog heel wat scrollen, klikken en checken. En dat doe ik vaak al meer dan me lief is.

Voor een speciaal opgezette deelcollectie (bijvoorbeeld alle relevantie URL’s over Web 2.0 met als tag 23 Dingen) kan het natuurlijk best een handzaam instrument tot snel kennisdelen zijn. Maar –ik val in herhalingen- ik loop er niet warm voor.

En als ik dan toch mijn favorieten zo nodig elders wil inzien (wat tot op heden in de praktijk nog niet echt is voorgekomen), dan kies ik voor de Google toolbar methode, zoals Uitleentje die in haar posting van 24 juni al aanprees.

Geen opmerkingen: