vrijdag 11 juli 2008

Achterstand wegwerken: Ding 11/12 – Wiki’s (deel 2)

Mijn vorige blogpost ging nadrukkelijk over externe, dus voor publiek toegankelijke Wiki’s. In deel 2 wil ik het vooral hebben over de Wiki als intern communicatie-instrument.
In principe geloof ik zeker in de mogelijkheid om op termijn met een interne bibliotheek-Wiki het dooie & doodsaaie Biebweb te vervangen. Maar (ja, er is altijd een maar) het slagen daarvan is wel van de nodige factoren afhankelijk.

Cultuuromslag gewenst

Iedereen moet wel meedoen bijvoorbeeld en de Bieb Wiki omarmen als hét onderlinge communicatiemiddel.bij uitstek dat dagelijks geraadpleegd wordt en waar men ook zijn/haar bijdrage aan levert. En daarvoor zal er toch eerst een forse cultuuromslag moeten plaatsvinden.

En, in het hypothetische geval dat zo’n 40 biebcollega’s dagelijks driftig dingen aan onze Wiki toevoegen, hoe hou je de content beheersbaar en overzichtelijk? Voor het laatste lijkt me een heldere indeling absolute voorwaarde, voor het eerste zal collega Nicole de nieuwe functie van Wiki-hovenier (‘Wiki-tuinkabouter’ hoorde ik iemand al gnuivend zeggen) gaan vervullen. Mag ik van de gelegenheid gebruik maken om haar vanaf deze plek alvast veel sterkte toe te wensen?

Wiki Wildgroei
Sterkte, omdat bij een Wiki die door veel mensen zonder redactieslag gevuld wordt de wildgroei levensgroot op de loer ligt. Voorbeeldje? Als deelopdracht van Ding 12 heb ik gespeeld in de zandbak van de 23 Dingen Wiki en daar een paar favoriete boeken toegevoegd.

Scroll op die pagina eens snel naar beneden en je ziet een psychedelische rollercoaster van wijzigende achtergrondkleuren en lettertypes in allerlei soorten en maten. The horror, the horror…

Tot slot sluit ik mij volmondig aan bij de Wiki-kanttekeningen van collega Fikkie (zie zijn posting van 30 juni). Waarom zelf iets proberen te verwoorden als een ander dat voor jou al treffend verwoord heeft?

1 opmerking:

Karolien Selhorst zei

Interessante blogpost. En wat is, volgens jou, nodig om zo'n cultuuromslag te verwezenlijken? Ik denk dat het bijvoorbeeld heel belangrijk is dat mensen ook effectief leren werken met een wiki. Voor onze bibwiki zal ik bijvoorbeeld kleine workshops organiseren voor alle medewerkers om iedereen vertrouwd te maken met de wiki-beginselen. De wildgroei zal in onze bib nog best meevallen, denk ik. Er is namelijk al een basisstructuur binnen de wiki aangebracht en die kan mensen begeleiden bij het schrijven. Uiteraard gaat dat in tegen de oorgspronkelijke wiki-gedachte (waar wildgroei is toegelaten en bijna aangemoedigd), maar voor een intern communicatie-instrument is dat niet te doen.

Groetjes,