dinsdag 29 juli 2008

Ding 15 – Podcast Dingen


Het zou kunnen dat de huidige, ploertige temperatuur in de kantoortuin er een rol in speelt, maar persoonlijk loop ik dus niet echt warm voor podcasts.

Sowieso luister ik de afgelopen 10 jaar nauwelijks meer naar de radio vanwege teveel gebabbel & gebral en te weinig goede muziek. Dus waarom zou ik alle moeite doen om een podcast van bijv. Giel Beelen te downloaden en die vervolgens op mijn IPod of pc af te luisteren?

Podcast penetratiegraad
Dit gezegd hebbende, moet ik natuurlijk toegeven dat het fenomeen podcast inmiddels op veel muziek- en mediasites gemeengoed is geworden. Dus mag ik aannemen dat er in die sectoren ook een dankbaar (en trouw?) publiek voor is, hoewel daar al googelend geen cijfermateriaal of taartdiagram over te vinden is. (Blijkens een groot marktonderzoek uit 2006 was de podcastpenetratiegraad in Noord-Amerika slechts 1 procent, dus het is op z’n zachtst gezegd nog een groeimarkt…)


Hoorspelen en clubmixen
Inmiddels is er voor iedere smaak wel een podcast te beluisteren, van complete radioprogramma’s en hoorspelen (liefhebbers, check de Olivier B. Bommel podcast) tot DJ-sets.
Maar uitgerekend zulke voor de hand liggende podcasttoepassingen zoals talencursussen, online colleges en podioboeken (nieuwe term voor online luisterboeken) zijn zwaar ondervertegenwoordigd. En als ze al te vinden zijn, dan uitsluitend downloadable tegen betaling.

Biebtoepassingen?
Tik in Google eens ‘bibliotheek podcast’ en je ziet dat er in onze sector nog niet zoveel op dat vlak gebeurt.
Maar wat zouden wij er verder ook mee kunnen? De gesproken boekrecensies van medewerkers die nu hier staan tevens als podcast presenteren? Een maandelijkse podcast van onze Sprookjeszolder of van de incidentele lezingen die in ’t Spui plaatsvinden?
Zou kunnen natuurlijk. Je toont als bibliotheek dan wel dat je ‘helemaal van deze tijd’ bent, en we willen toch van dat oude, stoffige boekenimago af?

Toch denk ik dat we onze energie beter in andere Dingen kunnen steken, (Wiki opzetten, RSS verbeteren) want ik vraag me in alle ernst af of ons publiek écht op dergelijke bieb podcasts te wachten zit. Ook het publiek van de Bibliotheek van de Toekomst niet...

Geen opmerkingen: