dinsdag 26 augustus 2008

Pas op voor tikfouten!

Nieuw woord ontdekt voor iets wat al een tijd bestaat. Officieel heet het ‘typosquatting’, maar er is nu ook een Nederlands woord voor: tikfoutdomeinen, terwijl men in België hiervoor de term ‘typopiraterij’ hanteert.

In alle gevallen gaat het om bewust verkeerd gespelde URL’s van populaire sites die zijn opgekocht om een slaatje te slaan uit de toevallige aandacht van ‘verkeerd verbonden’ bezoekers.

Idiote namen
Zeker met de nieuwe Web 2.0 trend om sites te voorzien van idiote namen (ik noem even Flickr en Del.ico.us als voorbeeld) ligt een tikfout levensgroot op de loer. Tik www.flickr.com maar eens bewust fout –flicker, fliker of flicr- en je ziet wat er gebeurt: je belandt op een site die er nix mee te maken heeft of die er qua dienstverlening in het gunstigste geval enigszins op lijkt.

Zoals gezegd, dergelijke praktijken bestaan al een tijdje, maar echt kwalijk wordt het als men blijkens dit bericht op Nu.nl kinderen naar kwalijke sites wil lokken.

Oppas oma’s
Proef op de som leert dat de in het berichtje genoemde voorbeeld van Sesamstaat nog behoorlijk onschuldig is (geen blote Pino’s te bekennen), de link naar Nikkelodeon werkt zelfs niet en ook via Jeugjournaal kom je -afgezien van wat dating links- nog niet direct in Sodom & Gomorra terecht. Maar bij Bob the Biulder staat wel een rubriek Older Women, en dat zijn beslist geen oppas oma’s.

Tja, it’s a funny & sick world, en Internet is daar een uitvergrote afspiegeling van.

Bibloitheek Vlissinge
Trouwens, nader onderzoek wijst uit dat ook de URL’s www.vlisingen.nl en www.vlissinge.nl inmiddels bezet zijn.
Het bewust fout tikken van onze eigen bibliotheek-URL levert gelukkig nog geen rare resultaten op. Maar laat ik geen mensen op ideeën brengen. Voordat je het weet, worden www.biblotheekvlissingen.nl of www.bibloitheekvlissinge.nl achter onze rug om gekaapt door Bol.com of Boeken Plaza.

25 opmerkingen:

Bea Babijn zei

Dat las ik ook op mijnkindonline.
Als het je interesseert: hieronder staan de kamervragen die Mirjam Sterk aan de ministers heeft gesteld.

http://mijnkindonline.web-log.nl/mijnkindonline/2008/08/kamervragen-mir.html

(maar hoe krijg ik deze url nu als link ?)

Peter zei

Dag Bea

Een externe link in je tekst maken lijkt moeilijker dan het is.
Staat uitgebreid beschreven in één van mijn eerste blogpostjes, zie: http://qbieblog.blogspot.com/2008_04_20_archive.html.

Probeer 't maar eens op je gemak uit. Als je het twee, drie keer gedaan hebt, weet je niet beter.

Bea Babijn zei

Hoi Peter,

Die link heb ik inderdaad al gebruikt bij mijn nieuwe berichten. Hoe je een externe link in een nieuwe browser opent had ik nog niet uitgeprobeerd. Dat ga ik zeker nog eens doen. Maar wat ik wilde was een externe link maken bij het plaatsen van een reactie. De manier die jij in je blog beschreven hebt geldt volgens mij alleen bij het maken van nieuwe berichten. Bij "een reactie achterlaten" krijg ik geen schakelsymbolen te zien en kan deze dan ook niet gebruiken. Ik hoor het weer graag van je!
Groet Bea

Peter zei

Hoi Bea

In antwoord op je vraag: ja, dat zou ik ook wel willen weten, want zoals je al gezien hebt zitten ook in mijn reacties wel URLs, maar geen kliklinks.

Je hebt ook bij reacties niet de mogelijkheid om aan de achterkant in de HTML-code te rommelen.
Zojuist nog even een testje gedaan door rond een URL een HTML-code te plakken, maar dat wordt dan bij het verzenden niet geaccepteerd.

Dus -om dit lange verhaal kort samen te vatten- volgens mij kan het niet. Jammer hoor.

Misschien iets voor Karolien om op te pikken en nader te onderzoeken?

Peter zei

Vorige reactie te snel verstuurd. Lees zojuist op het weblog Sophie's Choice dat ZB-collega Edwin Mijnsbergen haar de oplossing van dit 'probleem' heeft aangereikt.
Lees: http://www.zbdigitaal.nl/2008/08/handig-een-script-voor-hyperlinks-in.html.

Nog niet uitgetest, maar ga ik zeker nog nader onderzoeken.

Bea Babijn zei

Kijk, zo komen we er wel. Alleen ga ik thuis niet over op Firefox. Straks krijg ik nog problemen met mijn computer. Ik laat het maar even voor wat het is. Als jij het uitgeprobeerd hebt dan hoor ik het natuurlijk graag. Misschien vind je een nog betere oplossing en hoef ik niet over te stappen op firefox.
Groet Bea

Karolien Selhorst zei

Ik heb de oplossing ook al uitgelegd op de blog van sophieschoice. Kijk maar eens na :-)

Bea Babijn zei

Ja Karolien, dat kan best maar ik zou willen dat ik alle blogs kon lezen. Dan komt er nog een dagtaak bij. Misschien handig als je zoiets post om er iedereen op attent te maken. Een link bij je vorige reactie was ook erg handig geweest. Weten wij meteen of het ook echt werkt!

Peter zei

Hee Bee

We gaan niet bitchen op mijn blog hè :-)

Zoals gezegd: ga dat linkgedoe in reacties nog nader onderzoeken.

Enne, Firefox gebruiken is zo gek nog niet hoor. Wat verwacht je dan precies voor problemen met je thuiscomputer?

Bea Babijn zei

Oh jee, als ik het zo terug lees staat het er inderdaad een beetje onaardig op. Wat er op dat moment in mij op kwam heb ik geschreven. Het was niet zo onaardig bedoeld als het er staat. Dus Karolien, sorry voor mijn verkeerd gekozen woorden. Ik heb nog heel veeeel te leren!!!

Wat firefox betreft, dat slaat volgens mij ook nergens op. (wat ik geschreven heb dan he!)Ik heb al zoveel zitten rommelen in het systeem dat dit ook niets meer uitmaakt. Ik had die dag gewoon niets moeten doen aan de cursus. Je hebt wel eens van die dagen dat ......
Maar waar ik wel een beetje mee zit is dat ik het moeilijk vind om bepaalde bestanden die ik op de pc heb gezet weer te verwijderen. Daar ben ik gewoon nog niet genoeg in thuis. Vooral waar je het dan precies terug kunt vinden om deze weer te verwijderen. Ik heb soms het idee dat de pc door alles te downloaden er niet bepaald sneller op wordt. Vandaar dat ik ook een beetje huiverig ben om firefox er op te zetten. Als jij me nu eens zegt dat het niet veel uit maakt dan ga ik het natuurlijk wel proberen.

Veel groeten van je alleraardigste collega Bea

Karolien Selhorst zei

Dag Bea,

Ik vergeef je :-)
Enne Peter: bedankt om zo voor me op te komen! Dat raakt me nu echt, zie...

Misschien moet je als alternatieve browser 'Chrome' eens uitproberen? Komt uit de Google-stal.

Bea Babijn zei

pff, gelukkig maar. Ik was al bang dat ik het niet meer goed kon maken.

Natuurlijk ben ik gaan zoeken naar chrome in Google en wat staat er bijna bovenaan:

Eerste beveiligingsfout Chrome al gevonden
AMSTERDAM - Het programma is nog geen 24 uur beschikbaar, of de eerste beveiligingsfout in de internetbrowser van Google is al gevonden. Het is namelijk mogelijk voor kwaadwillenden om een programma op de computer van een websitebezoeker te installeren.

Zie voor meer info de website:
http://www.telegraaf.nl/digitaal/1833836/__Eerste_beveiligingsfout_Chrome_al_gevonden__.html?p=24,2
Ja het is de Telegraaf maar, maar toch!
Groet Bea

Peter zei

Dag Bea & Karolien

Dagelijks zie ik het aantal reacties onder dit postje groeien. Maar het gaat al lang niet meer over 'tikfoutdomeinen'. Dit lijkt meer een virtuele discussieplek tussen jullie tweetjes aan het worden :-)
Leuk dat dit via dit blog dus blijkbaar als jullie intermediar fungeer.

Trouwens, ik had gistermiddag ook al de nieuwe Google browser geinstalleerd om eens te checken. En toen las ik gisteravond net als Bea al dat bericht over de eerste beveiligingslekken. Tot nader order dan toch maar gewoon verder browsen met Firefox, die algemeen bekend staat als veiliger dan Internet Explorer.

Tot slot, Bea: als je het idee hebt dat je pc trager wordt door veel Internetten en downloaden, dan kan dat kloppen. Je ruimt toch wel regelmatig je Temp-files op? Dat, in combinatie met op z'n tijd je harde schijf defragmenteren, scheelt vaak al een stuk in snelheid.

Bea Babijn zei

Ik heb firefox geïnstalleerd, ZB-collega Edwin Mijnsbergen's raad opgevolgd, klik hier voor meer info.

Als het allemaal gelukt is dan werkt dit perfect. Ik ben benieuwd want ook ik kan pas zien of het gelukt is als ik deze reactie gepubliceerd heb.:D :D

Bea Babijn zei

Nou, ook ik heb volgens mij een applausje verdiend. Ik zit hier nu zo trots als een pauw achter mijn pc. Vooral omdat het in één keer gelukt is. Ik zou bijna gaan denken dat ik mijn beroep misgelopen heb.:D :D :D ;)

Bea Babijn zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Bea Babijn zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Peter zei

Hè, hè eindelijk een zwaar vertraagde reactie over het maken van die kliklink in een reactiepostje.

Ik heb dat Greasemonkey scriptje ook geinstalleerd en inderdaad het werkt en je krijgt er nog smilies bij ook :).

Maarre, de kliklink opent bij mij net als bij jou in het reactievenster zelf. En da's natuurlijk heel vervelend.

Nog even verder zoeken naar de mogelijkheid om de link in een nieuwe browser te laten openen. Maar nu ff geen tijd daarvoor. Misschien dat iemand die dit leest (leest iemand dit uberhaupt wel?) een snelle oplossing heeft?

Bea Babijn zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Bea Babijn zei

he,he eindelijk!!
Dit stukje techniek laat ik even aan jou over oke?
Nu ik firefox heb (met de add cooliris) kan ik als ik op de link sta meteen in een pop-up venster de site bekijken en hoef er dus niet op te klikken. Maar niet iedereen heeft dit dus is het wel handig als ook hier weer een oplossing voor bestaat.
Nu meteen nog een ander vraagje over firefox. Sinds ik deze geïnstalleerd heb werken niet alle koppelingen via mijn sneltoetsen meer. Heb je enig idee hoe ik dit weer aan kan passen?

Er is nog een voordeel met Firefox voor het lezen van de spuipost thuis. De contactpersonen zijn nu wel te zien. Ik had al tegen John gezegd dat het erg onhandig is dat ik op school geen contactpersonen meer kon selecteren.(ik kon ze ook niet opslaan) Ook is dit zo op Scheldemond. Als hij onze posten in de gaten houdt dan is dit misschien wel een oplossing.:P

Peter zei

Koppelingen via sneltoetsen? Ik neem aan dat je je favoriete URL’s bedoelt? Gaat in Firefox via Bestand > Importeren.

Leuke bijkomstigheid dat je in Firefox ook je contactpersonen in je mailbox kunt selecteren. John en ik wisten dat ook nog niet.

Misschien kun je in B-Blog eens een apart promo postje zetten over jouw overstap naar en de voordelen van Firefox?

Bea Babijn zei

Ik weet niet of we het over hetzelfde hebben. Ik ken helaas alle termen niet en dat maakt het voor jou moeilijk om te begrijpen.
Nog één poging anders komt het ooit wel een keer.
Op mijn toetsenbord heb ik toetsen waar ik een bepaalde site aan kan koppelen. Als ik bijvoorbeeld mijn e-mail wil lezen dan hoef ik alleen maar op die knop te drukken. (misschien heeft het met i-touch te maken)Sinds ik firefox heb werkt niet alles meer.

Als ik wat meer gewerkt heb met firefox en het bevalt me dan zal ik een promo post maken over mijn overstap.

Peter zei

Nee, dan heb ik dat van die koppeling niet goed begrepen.

Nu is het me duidelijk, maar helaas kan ik je daarbij niet helpen. Lijkt me dat je je toetsenbord opnieuw af moet stellen.
Maar nogmaals: kan dit op afstand onmogelijk inschatten.

Misschien eens je licht hierover opsteken op een of ander helpforum?
Bijv. www.pc-helpforum.be/forum of zo?

Succes & groeten

Karolien Selhorst zei

Dag Bea,

Misschien helpt dit?
Groetjes,

Bea Babijn zei

hee, wat raar. Ik heb gisteren een reactie geplaatst op het bricht van Karolien en nu blijkt dit er niet op te staan. Ik wilde je bedanken voor de tip en heb deze site ook meteen toegevoegd aan mijn favorieten. Helaas werkt het niet voor mijn probleem. Wat ik nu maar doe is Internet Explorer openen en dan kan ik de knoppen wel gebruiken om koppelingen te openen. Dan doen we het maar zo!