woensdag 10 september 2008

Ding 19: Sociale netwerken (1)


Netwerken in virtuele vorm kan op enorm veel verschillende manieren: Hyves, Flickr, Facebook, Blogger, om slechts een topje van de ijsberg te noemen.

Wie dagelijks echt actief bezig is met meerdere digitale toepassingen komt nauwelijks meer toe aan een sociaal leven in real life, lijkt mij.

Introducing: Twitter
Om het voor de Moderne Mensch Met Mobieltje allemaal nóg leuker, nóg sneller en nóg makkelijker te maken is er o.a. Twitter, een combi van instant messaging en webloggen, die vorig jaar kwam overwaaien uit de VS.
Twitteraars sturen versturen tekstjes van max. 140 karakters (zogenaamde ‘tweets’) via bijv. SMS, e-mail of via de Twitter-site naar hun eigen gebruikerspagina én naar medetwitteraars die zich daarop geabonneerd hebben.

Martijn koopt een hoeslaken
Zo kun je continu op de hoogte blijven van wat andere twittergekken dagelijks meemaken. Laten we eens een willekeurig praktijkvoorbeeld bekijken: Martijn uit Utrecht. Blijkens zijn tweets ging hij ‘naar IKEA voor een nieuw hoeslaken’, meldde hij vanaf het NS-station Keulen dat het ‘tijd voor koffie’ was en ging hij op verjaardag: ‘Opa wordt 92, en dat gaan we vieren’. Met recht Breaking News…

U merkt het lieve lezers, ik loop nou niet bepaald warm voor Twitter. En ik ben gelukkig de enige niet. Google maar eens ‘twitter onzin’ of ‘twitter flauwekul’ en je belandt in heftige polemieken.

Natuurlijk zijn er nog heel veel meer mogelijkheden om met je mobiele telefoon sociaal te netwerken. Kijk maar eens hier.

2 opmerkingen:

Karolien Selhorst zei

Dag Peter,
Twitter is inderdaad niet voor iedereen zinvol. Ik gebruik het vooral om voeling te hebben met mijn vriend in Engeland. Ik besef dat de nieuwswaarde van veel 'tweets' niet echt wereldschokkend is, maar soms maken ze me gewoon aan het lachen. Dat is op zich ook al de moeite waard, niet?
O ja, op IFLA zag ik een presentatie van een dame uit Nieuw-Zeeland en zij toonde enkele voorbeelden van parlementen en politici die Twitter gebruiken om de burger in te lichten over beleidsbeslissingen en dergelijke.
Een voorbeeld: http://twitter.com/UKParliament
Groetjes,

Peter zei

Dag Karolien

Ja, voeling houden met je boyfriend kan natuurlijk op diverse manieren, maar dan zie ik de grote, toegevoegde waarde niet ten opzichte van bijv. SMS-en.

Het idee om de burger in te lichten over beleidsbeslissingen is op zich een prima voorbeeld van 'zakelijk' Twittergebruik. Sowieso is het toe te juichen dat de overheid zich eens tot max. 140 tekens beperkt in plaats van de bekende ambtelijke breedsprakigheid.

Toch heb ik het idee dat Twitter niet bepaald doorgedrongen is tot de massa. En of en wanneer dat dan wel het geval zal zijn, dat blijft gissen.