zaterdag 13 september 2008

Sociale netwerken (2)


“Zit jij nog niet op Hyves?” hoor ik mensen nogal eens verbaasd vragen. Nee, en ik heb ook geen Hyves-plannen. Laat iedereen vooral lekker zijn of haar digitale Ding doen, but count me out please!

Waarom ik zo’n aversie tegen Hyves heb? Vooral omdat ik rond me heen vrienden en andere bekenden de meest wanstaltige dingen in elkaar zie fröbelen die vaak niet meer zijn dan een foeilelijk virtueel visitekaartje of een moderne variant op het poëzie-album van vroeger.

Hyves lijkt vooral een soort wedstrijd om zoveel mogelijk digitale vrienden te verzamelen. “Ik heb al 127 vrienden!”. Nou, dan kun je een lekker groot feest geven, denk ik dan.

Merkgeilheid
Op het tiental Hyves sites dat ik gecheckt heb, zag ik bovendien ook niemand die er een toegevoegde waarde aan geeft door bijvoorbeeld een blog bij te houden. Teveel moeite zeker (‘te eng’ hoor ik ook nog al eens) om echt iets persoonlijks mee te delen? Nee, dan maar je profiel volproppen met hippe merknamen in een poging tot een eigen Internet identiteit.

Neo-psychedelica?
Aanvullend vraagje: krijgt men die verschrikkelijke vormgeving er trouwens standaard bijgeleverd of is de gemiddelde Hyver kleurenblind? Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn, maar over het algemeen stuit ik op blaartrekkende achtergronden, knetterende kleuren en oogzenuwteisterende lettertypes, die zelfs iemand met een psychedelische jeugdachtergrond te ver gaan.

Rookworsten
Doet me denken aan de 90-er jaren toen iedere middenstander opeens met zijn tijd moest meegaan en zich op een website ging etaleren, want collega’s en concurrenten hadden tenslotte ook al zo’n ding. Het resulteerde in verschrikkelijk ogende sites van de slager of de groenteboer (vaak gefabriceerd door een slim neefje dat iets met computers kon) waarop niet meer substantiële info te vinden was dan dat de rookworsten in de aanbieding waren of dat de asperges er weer waren.

The horror, the horror!
Nu, zo’n 10 jaar later, zie ik tot mijn verbijstering heel wat bekenden en nog veel meer onbekenden vergelijkbare verschrikkingen op het dichtslibbende Internet keilen. Dat een prepuberende basisscholier het een kick vindt om zoiets snel online te zetten, daar kan ik me alles bij voorstellen. Maar ik heb het hier toch over de rijpere volwassene, ahem.

Ja, Web 2.0 heeft zo ook zijn schaduwkanten :-)

(Wordt vervolgd)

2 opmerkingen:

Lourenza zei

En toch heeft hyves ook wel zijn voordelen hoor!
De achtergrondjes zijn zelf gemaakt en kun je ook uitzetten, kun je je zonnebril afzetten!
Maar iedereen mag natuurlijk zijn eigen mening hierover hebben.
Groetjes Lot

Peter zei

Ha, dank je Lot, da's een idee: oogbescherming! Dus wie mij met zonnebril in de kantoortuin ziet zitten, weet dat ik aan het Hyven ben :-)

Volgens mij een gat in de markt: de Hyvesbril mét kleurcorrigerende glazen!