woensdag 16 juli 2008

Ding 13 – Online kantoortoepassingen


OK, ik zie de mogelijkheden en het gemak dat online documenten kunnen bieden (discussiestuk door iedereen van commentaar te voorzien, online agenda e.d.), maar dat gaat t.z.t. toch allemaal onderdeel uitmaken van onze Bieb Wiki?

Overigens zijn er –zoals in de 23 Dingen helptekst al wordt gemeld- nog meer met Google Docs vergelijkbare (en uitgebreidere) online tools, zoals Zoho en Scribd. Laatstgenoemde tool accepteert meer formats, maar heeft dan weer als nadeel dat de mogelijkheid om samen aan een document te werken niet aanwezig is, wat nu juist zo’n sterk punt is van Google Docs.

En daar word ik nogal eens een beetje moe van: er zijn inmiddels zoveel varianten op een thema dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Behalve dan na uitgebreid onderzoek en uitproberen wat voor jouw specifieke behoeften het beste programma is.

Mogelijke privé toepassing?
Wat ik altijd doe als ik een verre reis maak, is mezelf een document mailen met daarin tips & weblinks, belangrijke contactgegevens, nummers van paspoorten, visa en creditcards enzo als een soort veiligheidsbackup voor noodgevallen.
Kan ik natuurlijk voortaan via Google Docs doen, maar waarom zou ik? Mijn gehanteerde methode bevalt me al jaren prima.

En hoe veilig of kwetsbaar zijn dergelijke gegevens eigenlijk als je ze online zet? Ben momenteel het boek 'Cel' van Charles den Tex aan het lezen over iemand die ten prooi valt aan identiteitsdiefstal via Internet, vandaar.

Soms houd ik de Dingen gewoon het liefst bij het oude…

1 opmerking:

Karolien Selhorst zei

Met dat laatste - de dingen gewoon bij het oude laten - is ook niets mis mee :- ) En inderdaad: de voordelen van samen werken aan documenten enz. zullen ook in onze wiki zitten. 'Less (applications) is more' in dit geval.
gr,