donderdag 17 juli 2008

Ding 16 (YouTube, deel 1)


Ik ben geen fervent YouTubegebruiker. Ik kan gewoon het geduld niet opbrengen om langer dan een paar minuten achter mijn monitor naar matig beeldmateriaal te kijken, terwijl ik lekker hangend op de bank op mijn breedbeeldtelevisie dingen in DVD-kwaliteit kan zien.

Paradox
Tegenwoordig worden HD-tv en grote LCD-schermen als het summum van hoogwaardig kijkgenot ervaren. Hoe is dat dan toch te rijmen met het massasucces van YouTube waar onscherpe filmpjes nog kleiner dan een A6je gretig bekeken worden?

Snelle fun
Omdat er denk ik van alles te vinden is voor iedereen die snel wat ‘fun’ op zijn computer wil bekijken. Effe lachen met een sketchje van Hans Teeuwen of een stukkie uit Koefnoen? Je vindt het op YouTube en voor een paar minuutjes maakt het niet uit dat de kwaliteit vaak ondermaats is.
Bovendien is er -als je maar genoeg blijft klikken- van alles te vinden waarvan je niet eens wist dat het bestond (of dat het ergens nog überhaupt te zien was – zie hieronder). En in dat geval wordt de irritatie over de beeldkwaliteit overruled door het genoegen van het weerzien.


YouTube is beslist een avontuurlijke grabbelton voor mensen die tijd over hebben.
Aangezien het hier in de bieb cucumber time is, beschik ik over die tijd en ga ik tussen de bedrijven door op nader YouTube onderzoek uit. Jullie horen er meer van.

(Wordt vervolgd)

2 opmerkingen:

Karolien Selhorst zei

Leuk filmpje! Experimenteer maar lustig verder :-)

Peter zei

Zal ik doen Karolien. Komt nog meer...