maandag 18 augustus 2008

Kijk, Lees & Luister Experience


Soms klikken dingen op een wonderlijk leuke manier in elkaar.

Op zoek naar enig verantwoord kijkvoer in deze tv-komkommertijd vond ik verstoft in een la een videoband die ik bijna een jaar geleden had opgenomen. Daarop de documentaire ‘The man they made God’ over het (te korte) leven van gitaargigant Jimi Hendrix. Hoewel ik zijn free form gitaargeweld op mijn oude dag niet echt meer kan velen, toch zeer te spreken over deze gedegen BBC-documentaire. Daarna maar weer eens zijn debuut ‘Are you experienced?’ in de cd-speler geplempt en ook daar weer ouwerwets van genoten.

De dag erna liep ik –op zoek naar weekendleesvoer- in onze bloedeigen bieb stomtoevallig een heel aardig boek tegen het lijf: ‘Are you experienced?’ (jawel) van William Sutcliffe, in het Nederlands vertaald als ‘Ben je ervaren?'. Heeft absoluut nix te maken met Hendrix, want gaat over een jong, onervaren stel dat drie maanden met rugzakken en een relatiecrisis door India trekt.

Als ik thuis op de bank hardop zit te giechelen, dan kunnen er drie dingen aan de hand zijn: Monty Python is op tv, ik ben enigszins aangeschoten (maar dan echt niet tot lezen in staat) of ik heb eindelijk weer eens een echt humoristisch boek gevonden. In dit geval dus het laatste.

‘Ben je ervaren?’ is al bijna tien jaar oud, maar nog steeds een bij vlagen hilarisch, soms raak geschreven soort ‘Adrian Mole gaat naar India’ dat onder rugzakkers zelf inmiddels tot een cult classic is uitgegroeid. Een grappig feest der herkenning, zeker als je weet dat er in Huize Q prille plannen bestaan om in het voorjaar weer naar India te gaan.

De 235 pagina’s in één ruk uitgelezen op het strand toen het vrijdag onverwacht (na)zomerweer was. En af & toe gemijmerd over Goa.

Jammer dat ik op mijn Ipodje geen Hendrix had staan.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wil je dit boek voor mij vasthouden? Klinkt als heerlijk vakantieleesvoer. Heb mezelf eens behoorlijk voor schut gezet in de trein bij het lezen van "Een hotel op het dak van de wereld". Het was zo grappig dat ik mijn lachen niet kon inhouden.
En Peter, ik lees echt jouw blog wel hoor maar heb er meestal niets aan toe te voegen.

Peter zei

Dag Sophie

Leuk om te horen dat mijn minirecensie jou enthousiasmeert.
Maar iemand was je al voor. Heb hem gevraagd het aan mij te retourneren. Zodra ik het terug heb geef ik je wel een seintje of leg ik het in je postbakje.