zaterdag 27 september 2008

The End? (Dingen 22/23)


Deze Dingen (Bibliotheek 2.0 en evaluatie) ga ik denk ik maar combineren. Ben ik ook lekker snel klaar :-)

Hoe kritisch & licht afhoudend ik aanvankelijk stond tegenover het project 23 Dingen, toch moet ik zeggen dat ik verrast ben door bepaalde Dingen.

Verrast door mijn eigen herwonnen enthousiasme voor bloggen bijvoorbeeld, maar vooral ook door het onverwachte schrijftalent van een aantal collega’s die ik via hun blogs beter (en vaak van een heel andere kant) heb leren kennen.

Onverwachte Dingen
Verrast ook dat mensen van wie ik verwachtte dat zij dit project zouden omarmen, er juist een aversie bleken te hebben en grote moeite hadden dit dan in hun blog te becommentariëren en/of te beargumenteren. Aan de andere kant waren er ook collega’s waarvan ik nog vóór de start dacht ‘Die hebben hier absoluut nix mee’ en die bleken zich uitgerekend in rap tempo te ontwikkelen tot geestdriftige rasbloggers.

Toepasbaarheid
De paar trouwe lezertjes die mijn blog gevolgd hebben, konden eruit op maken dat ik voor een deel van de 23 Dingen niet echt warm loop en dat ik de praktische toepasbaarheid voor onze bibliotheek niet erg hoog inschat.
Natuurlijk moeten wij leren van nieuwe ontwikkelingen op ’t Net en proberen daar ons publiek mee te bedienen. Tenslotte is de consument met de Web 2.0 ontwikkelingen gewend geraakt aan makkelijke en intuïtief doorklikbare sites. Maar klakkeloos achter de zoveelste publieksfunhype aanlopen, da’s ook weer het andere uiterste.

Gezocht: enthousiaste webredacteuren
Leuk & aardig natuurlijk dat velen in hun commentaren diverse Dingen omarmen (de bieb op YouTube, op Hyves, op Flickr en ga zo maar door), maar tot op heden niemand gezien of gelezen die zich dan ook gelijk spontaan opgeeft als webredacteur. En dat lijkt me dus wel een randvoorwaarde voor de Bibliotheek van de Toekomst: een goed bezette, betrokken & (pro)actieve redactie.

Personal favorites
Ter afsluiting mijn meest bruikbare van de 23 Dingen:

Blogger (en dan vooral het verrassende gemak waarmee je tegenwoordig een weblog online kunt gooien)
Flickr (snel & gemakkelijk een aardige presentatie/photostream op Internet zetten, bedieningsgemak in mogelijkheden zijn een waar genoegen).
Netvibes in combinatie met RSS (was nooit zo’n RSS-fan, maar een Netvibes pagina met daarop je belangrijkste news feeds vind ik nu wel erg handig. Minpuntje de wisselende stabiliteit van Netvibes)
YouTube (tot voor kort ook niet zo YouTuberig, maar toch tussen de pulp ook toch af & toe wel leuke Dingen ontdekt. Het embedden van een filmpje in een blog is een piece of cake en soms leuk ter illustratie).

(wordt binnenkort nog vervolgd met Ding 24)

4 opmerkingen:

Lourenza zei

Hoi Peter,
gefeliciteerd dan maar met het behalen van je 23e ding!
Ben wel benieuwd naar wat voor jou ding 24 is...
Groetjes lot

Karolien Selhorst zei

Ik ben benieuwd naar ding 24...
Proficiat inderdaad met het halen van de eindmeet! Op de slotbijeenkomst gaan we aan de slag met alle suggesties. Hoe dat precies in zijn werk zal gaan is nog een verrassing...Wie dan redacteur wordt van een bepaald 'ding' zal dan wel blijken :-)

De Eeuwige Bron zei

Helder en duidelijk.
Leuk hè dat je collega's nog zoveel verrassingen voor je in petto hadden. Ik ben er ook wel verbaasd over.
En omdat je mij min of meer een stuk taart beloofd hebt bij je volgende jubileumpost ga ik er wel vanuit dat je doorgaat.

Peter zei

Dank jullie wel voor felicitaties/reacties.

Aan Ding 24 wordt achter de schermen in fases gewerkt. Momenteel namelijk even druk met andere Dingen.