woensdag 17 september 2008

Hyven voor bedrijven


Mijn vorige blogpostje over sociaal netwerken ging vooral over particulier gebruik. Maar is Hyves ook inzetbaar voor bedrijven, bijvoorbeeld voor onze bibliotheek?

Tuurlijk wel. En dat gebeurt ook al op ruime schaal. Vele instellingen presenteren zich al op Hyves. De vraag is alleen: wat voegt het toe ten opzichte van de reguliere websites waarover die instellingen ook al beschikken?

Even een klein rondje gedaan bij wat aanpalende instanties.

Maar waar zijn de extra’s?
Film by the Sea heeft een prima website, presenteert zich daarnaast tijdens het festival met weblogs, fotoalbums en filmpjes via de PZC, maar zit óók op Hyves.
Afgezien van een enthousiast introtekstje en wat willekeurige plaatjes (veel filmaffiches, meer dan de helft van de vorige editie) en drie trailers, valt er niet veel extra’s te beleven. De agenda is leeg, er is één polletje (Wat voor soort film wil jij zien tijdens FbtS 2008?) met 10 reacties. Als je op de knop Blogs klikt, krijg je per jaar een integraal PZC-artikel. Maar geen weblogs van medewerkers of vrijwillers.
Gelukkig wel een (voor Hyves) redelijk rustige lay-out.

In beweging
Dat laatste kun je bepaald niet zeggen van Vlissingen in Beweging, sinds kort ook op Hyves te vinden.
Vier sportgerelateerde YouTube filmpjes, twee polletjes met in totaal zeven stemmen. Geen blogs, maar wel een up to date agenda.
Kan me goed voorstellen dat ViB voor een Hyves-supplement heeft gekozen, want hun doelgroep komt natuurlijk niet dagelijks op Vlissingen.nl en zo zul je jongeren eerder bereiken. Jammer alleen dat het er zo knullig uitziet; inderdaad met veel beweging. Bewuste keus t.b.v. de doelgroep?

Piek Hyves
Als laatste van dit kleine marktonderzoek: muziekpodium De Piek. Ziet er strak uit, veel foto’s van Piekevenementen en de nodige Piekgerelateerde filmpjes. Agenda is (matig) gevuld, laatste bericht dateert van dikke maand geleden, vijf polletjes, weinig reacties. Wel een blog met wat vulling. Zou leuk zijn wanneer meerdere Piekmedewerkers gaan bloggen en vanuit hun eigen ervaringswereld het werken in De Piek belichten.
Voegt - afgezien van weblog + filmpjes- weinig toe aan wat de ‘officiële’ Pieksite al te bieden heeft.

Tot slot blijf ik herhalen: waarom zitten bedrijven ook niet op MySpace, Facebook e.d.? Er zijn nog zoveel andere varianten en Hyves alleen is natuurlijk niet zaligmakend. Nog 'vetter cool' is het als we een virtuele bieb maken op Second Life.

Onderhoud & update
En de daarop aansluitende vraag (die ik ook eerder stelde): als je je dan via tig Internetuitingen manifesteert, wie gaat dat dan allemaal onderhouden en goed updaten? Op veel websites zie je al dat het actueel, interessant en lezenswaardig houden problemen oplevert.

Dat laatste lijkt me alleen haalbaar met een gemotiveerde en goed bezette webredactie in plaats van het liefdewerk van een aantal vrijwillers. Instanties die zo nodig op Hyves gaan, moeten zich natuurlijk wel realiseren dat ook dit een publicitaire uiting is waardoor hun imago deels bepaald wordt.

7 opmerkingen:

Karolien Selhorst zei

Ik sluit me volledig aan bij jouw mening, Peter. Persoonlijk vind ik Hyves ook vrij rommelig (ipv social networkingsites zoals Facebook of LinkedIn). LinkedIn heeft trouwens onlangs de mogelijkheden voor groepen uitgebreid met een forum, enz.. Toch zie ik - tot nu toe - ook weinig toegevoegde waarde. Een aanwezigheid op een dergelijke site zie ik veeleer als een 'uithangbord' voor het bedrijf/de organisatie in kwestie, dan dat het ook toegevoegde waarde voor de klant/de gebruiker toevoegt. We kunnen er natuurlijk ook grandioos naast zitten...Bij deze een oproep aan collega's: poneer uw ongezouten mening hier :-)

Peter zei

En ik ben het weer eens met het bovenstaande Karolien.

Maar die ongezouten meningen? Die zie ik hier nog niet zo snel in de reacties komen. Heb geloof ik drie of vier trouwe lezertjes :-) Eén daarvan ben jij en een ander is momenteel op vakantie. Dus verwacht hier zeker geen massale respons.

Lourenza zei

Laat ik dan maar wel reageren. Ik zie toch wel een toegevoegde waarde aan een biebhyves. Zo bereik je volgend mij ook weer een deel van onze doelgroep (voornamelijk de jeugd van 12 tot 20) die je niet snel op jong.nl of vlissingen.nl tegen zal komen.
Wanneer je ze via hyves (als ze ons natuurlijk willen toevoegen) wel kan bereiken heb je volgens mij een goed informatiekanaal. Maar dat zal de toekomt natuurlijk uitwijzen! De biebhyves is overigens wel in de maak...Wordt dus vervolgd.

Bea Babijn zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Bea Babijn zei

Als we hyves gaan inzetten voor de doelgroep tot 25 jaar waarom dan ook niet meteen voor de babyboomgeneratie. Ik las zaterdag in de PZC dat voor deze groep ook een soort hyves gecreëerd is omdat hyves teveel gericht is op de jongeren: Sociabel.nl. (ook minder rommelig en overzichtelijker dan hyves) Daarbij denk ik dat de jongeren hun weg en dus ook de bieb, als ze daar interesse voor hebben, op Internet wel weten te vinden. Of hyves hen daarbij helpt vraag ik me af.
Maar van de 50+groep is dat bepaald niet te zeggen. Nu zijn al meer dan 5 miljoen Nederlanders boven de vijftig jaar en over een jaar of tien is zelfs 40 procent van de bevolking boven de 50 jaar of ouder. Ik denk dat we juist met deze groep aan de slag moeten. Wie weet kunnen we gepensioneerde experts nog inzetten voor het bijhouden van een dergelijke site.

Peter zei

Ook ik blijf zwaar mijn twijfels houden over de inzetbaarheid van Hyves voor de bibliotheek, in een krampachtige poging om jong publiek aan ons te binden. Waarom dan niet gelijk als bieb ook virtueel op Second Life? Da's nog vetter cool (of zoiets).

Misschien is die 50+ benadering via Sociabel.nl het overwegen waard. Maar wellicht ben ik daarin enigszins bevooroordeeld, omdat ik zelf tot de doelgroep behoor. Sterker nog: ik ben bijna een 'gepensioneerde expert'! Als we dan toch van Donner tot onze dood moeten doorwerken, dan wil ik de Bieb 50+ Site wel bijhouden. Heb ik gelijk een zinvolle taakbesteding op m'n oude dag.

Ik blijf het -los van al die leuke Web 2.0 Dingen- toch gewoon het belangrijkste vinden dat we onze eigen internetsite blijven verbeteren. Het bezoek aan www.bibliotheekvlissingen.nl is nog steeds stijgende; men weet ons dus blijkbaar virtueel te vinden. En er valt altijd wat te verbeteren, dus laten we daar extra energie in steken.

Bea Babijn zei

Ik moet zeggen dat ik me niet echt verdiept heb in het hyves-gebeuren. Zelf zal ik ook niet snel iets zoeken op deze site. Dat ligt waarschijnlijk aan het feit dat ik geen 25 meer ben, helaas!
Ik denk ook dat we de tijd en energie het beste kunnen stoppen in bibliotheekvlissingen.nl. Ik merk ook dat deze behoorlijk vaak in Google naar boven komt als ik wat zoek, we zijn we volgens mij dan ook al behoorlijk goed te vinden. Maar goed, ik ben geen expert op dit gebied. Wie weet kom ik nog bij jou in de leer op mijn "ouwe" dag.