maandag 21 juli 2008

Nog meer YouTube gedachten

Wat ik enorm makkelijk en publieksvriendelijk vind is de mogelijkheid om een YouTubefilmpje snel te embedden in je blog of op je website. Gewoon even de Javascript code copy/pasten en klaar is Case.

Ook op de Jong-afdeling van Vlissingen.nl en in mindere mate op onze eigen bibliotheeksite zijn we daar inmiddels op overgestapt. Eerst deden we nog pogingen onze filmpjes in een Flash-playertje te presenteren, maar tegenwoordig zetten we het beeldmateriaal eerst op YouTube en bakken vervolgens de code in onze webpagina.

Pro actief
Waarom we daartoe zijn overgestapt? In de eerste plaats is het natuurlijk gratis reclame dat onze filmpjes op YouTube bekeken kunnen worden. Maar vooral omdat het grote publiek inmiddels gewend is aan deze presentatievorm en daardoor de filmpjes op de Jong- en de Bieb-site eerder zal aanklikken. Pro actief denken weetjewel?

Bieb Promo?
Hoewel we op onze eigen biebsite onze toko al promoten door middel van een fotoalbum, is het misschien een idee om ook een YouTube presentatie te maken waar we dan vanaf onze Wikipagina weer naar kunnen linken. Misschien een idee voor onze werkgroep Communicatie om daar eens over na te denken?
Tip: zoek het dan vooral niet in bewegende beelden, maar maak een ‘filmpje’ met stills en tekst; dat komt de beeldkwaliteit zeer ten goede.

En ik denk dat Renate, John en ondergetekende wel bereid zullen zijn de daadwerkelijke productie op zich te nemen.

2 opmerkingen:

Karolien Selhorst zei

Dag Peter,

zo'n filmpje lijkt me inderdaad een goed idee. Natuurlijk wordt eind augustus onze bib al gefilmd door een professioneel team (Livecast)naar aanleiding van een wedstrijd die we gewonnen hadden op Bibliotheek 2.0. Daar bericht ik binnenkort nog wel over.

Peter zei

Dag Karolien

Ja, dat toekomstige Livecast filmpje was ik al weer vergeten. Toch blijf ik benieuwd hoe die professionele promo er dan op YouTube uitziet...