vrijdag 5 september 2008

Moeders & zonen


In mijn blogpostje van een paar weken terug tipte ik het boek ‘Ben je ervaren?’ van William Sutcliffe. De afgelopen week las ik zijn nieuwste: ‘Als jij maar gelukkig bent’.

Er zitten inmiddels elf jaar en twee andere uitgaven tussen de bovengenoemde titels. Sutcliffe, die in 1997 doorbrak met zijn hilarische ‘Are you experienced?’, loopt inmiddels richting 40 en dat is te merken. In positieve zin, dat wel.

Tragi-komisch
Meer dan een boek over drie bevriende moeders op middelbare leeftijd en hun drie vrijgezelle zonen van midden-30 is dit vooral een boek over relaties in de breedste zin des woords. Luchtig & eigentijds, met goed bekkende dialogen, eerder tragi-komisch dan hilarisch en soms met verrassend volwassen inzicht geschreven.

Doortekening
Want wat me vooral trof was de veel rijpere karakterschets van een aantal personages. (Toch een kwestie van grotere schrijf- en levenservaring?) Sutcliffe geeft met name één moeder en de zoon van één van haar vriendinnen gaandeweg het boek zo’n bagage en psychologische doortekening mee dat het af & toe ontroerend menselijk wordt.

Klein vlekje: het ietwat uit de lucht vallende ‘happy end’. Maar toch: opnemen in De Keuze van het Personeel wat mij betreft. Geen grote roman, maar een lekker leesbaar boek dat ook nog wat te zeggen heeft over universele zaken.

En waarom dat plaatje van ‘Madonna met kind’ hierboven? Omdat ik het toepasselijker en mooier vond dan de omslag. En ook een beetje een voorschot op het volgende boek dat aan de beurt is om gelezen te worden: ‘Het verhaal van God’ van Robert Winston. Ja, tis weer eens iets heel anders…

Geen opmerkingen: